Grensoverschrijdende handhavings actie

Maandag, 2 juli 2018

Tijdens een grote, grensoverschrijdende handhavingsactie op en rond de Maas tussen Itteren en het Belgische Visé heeft de politie afgelopen zaterdag dertig bekeuringen uitgeschreven voor een bedrag van in totaal 3.775 euro.

Tussen 13:00 en 22:00 uur werden 140 waterrecreanten en beroepsschippers op de Nederlandse en Belgische wateren gecontroleerd.

Geconstateerde overtredingen waren onder meer illegaal vissen, illegaal kamperen, het niet correct invullen van het vaartijdenboek , het niet registreren van een marifoon en geluidsoverlast.

Onder leiding van Patrick Sproncken van de Maastrichtse Politie was het was de elfde keer dat Belgische en Nederlandse politiemensen samen het water op gingen. Aan de actie, Bellande genaamd, namen ook mensen van Rijkswaterstaat, de Groene Brigades van de provincie Limburg en Wallonië, het Agentschap Telecom en de Visstandverbetering Maas deel.

Niet alleen op de Maas en de Maasoevers werd gehandhaafd, maar ook op de grindgaten en recreatieplassen, het Albertkanaal, de Zuid Willemsvaart, het Julianakanaal en visvijvers in Maastricht.