Verslag karper uitzet 2019

Zondag, 8 december 2019

Karperuitzetting 2019

Op zaterdag 30 november 2019 is er door VVM op de Maas en de naastgelegen grindgaten karper uitgezet. Strategisch werden er 5 plaatsen uitgekozen en werd op elke plaats zo’n 600kg karper uitgezet. De door de kweker uitgekozen vis was een mooie mix van kwaliteits-schubs en spiegels.

De uitzetting werd gestart in de haven van Eijsden. Met 15 vrijwilligers een aantal bestuursleden en zelfs interesse van sportvisserij Limburg werd er gestart met de uitzetting. Er werd hard gewerkt om de kuipen met vis van de vrachtwagen in de haven te krijgen. Maar na een half uur lag alle vis die gereserveerd was voor deze plek in de haven.

Op naar de volgende uitzetplek. Te weten de Köbbesweg. In polonaise werd er naar toe gereden. Hier werd ook meteen weer doorgepakt en werden de vissen op de gevoelige plaat vastgelegd en erna uitgezet. Na een 25-tal kuipen was ook Oost-maarland verrijkt met een mooi bestand. De Pietersplas werd al snel bezet door een 15-tal karpervissers die met veel passie de vissen op de foto zetten en erna loslieten in hun nieuwe habitat.

Inmiddels waren de uitzethanden een beetje onderkoeld en werd er dan ook even halt gehouden om wat te eten en te drinken voordat de volgende uitzet aan de Blekerij in Maastricht verder ging.

Hier was het van belang dat de kuipen werden doorgegeven via een lint anders was menig karper niet rechtstreeks in de Maas beland :-). Ook hier ging het weer van een leien dakje.

Op naar de laatste uitzetplek de radar in Bosscherveld, hier waren de kleine uitzetters zo blij dat ze als een lieve lust sprongen. En ons zodoende bedankten voor het verrichte werk.

We wensen iedereen heel veel plezier met het vangen van deze rakkers zowel voor nu als in de toekomst.

Want je weet…. visstand verbeter je door vis uit te zetten!

Met dank aan alle vrijwilligers die hebben mee geholpen!